Víte, co je to PMS, PMDD a další poruchy menstruačního cyklu a jak jim čelit?

 Víte, co je to PMS, PMDD a další poruchy menstruačního cyklu a jak jim čelit?

Fotografie od uživatele Andrea Piacquadio ze služby Pexels

Bolesti v podbřišku, prsou, hlavy a výkyvy nálad – to vše patří mezi stavy, které v různé podobě trápí skoro všechny ženy v období před menstruací. Někdy jsou předmenstruační bolesti tak silné a nepříjemné, že je lze označit jako PMS, premenstruační syndrom. S ním se během života setká asi 90 % žen. 

Zažívat takové bolesti, obzvlášť každý měsíc, je velice nepříjemné. Dobrou zprávou však je, že s menstruační bolestí i PMS se dá účinně bojovat. Přečtěte si, co je to PMS a jak si můžete ulevit od menstruační bolesti. 

Co je to premenstruační syndrom (PMS)? 

Jak rozlišit menstruační bolesti od PMS? Zatímco menstruační bolesti jsou synonymem hlavně pro křeče a bolest spojenou s menstruací, premenstruační syndrom kombinuje řadu psychických i fyzických příznaků, které se nejčastěji objevují asi týden až 14 dní před menstruací, v tzv. luteální fázi menstruačního cyklu. 

Ženu tak v případě PMS čeká hotová centrifuga emocí, psychických i fyzických stavů. Tyto stavy obvykle vymizí po té, co se objeví menstruační krvácení. 

Psychické příznaky PMS 

PMS se u každé ženy projevuje trošku jinak. Podle odhadů zahrnuje PMS až 300 různých příznaků. Mezi ty nejčastější psychické projevy patří: 

  • výkyvy nálad a podrážděnost 
  • plačtivost 
  • agresivita 
  • apatičnost
  • vztahovačnost a přecitlivělost 
  • nesoustředěnost 
  • vyčerpanost 
  • poruchy spánku 
  • depresivní nálady 

Fyzické příznaky PMS 

Pozadu nezůstávají ani tělesné příznaky. Patří mezi ně například: 

  • bolesti hlavy, migréna 
  • zvýšená citlivost prsou 
  • bolest v podbřišku 
  • změny chuti k jídlu (často nadměrná chuť k jídlu) 
  • únava 
  • zadržování vody v těle a zvýšení hmotnosti 
  • otoky kloubů 
  • zhoršení pleti, akné 
  • změna kvality vlasů 

POZOR: V případě, že vás kromě bolestí a výše zmíněných obtíží trápí například také závratě, zaměřte se na případné problémy s krevním tlakem. 

4 základní typy PMS 

Jak už bylo řečeno, každá žena prožívá premenstruační syndrom jinak intenzivně, s jinými příznaky. Na základě toho byly vytvořeny 4 základní typy PMS, které vám představíme. Dokážete se zařadit do některého z nich? 

TYP PMS-A (anxiety) 

U tohoto typu PMS převažují hlavně psychické obtíže jako jsou úzkost, nervozita, poruchy nálad, vnitřní napětí, podrážděnost, agresivita a další. Dále se mohou objevit obtíže jako poruchy pozornosti, problémy se spánkem a únava. 

TYP PMS-C (cravings) 

Hlavní problém u žen s tímto typem PMS jsou nezvladatelné chutě k jídlu, hlavně chuti na sladké a s tím často spojené přejídání se. S tím se mohou pojit i tělesné příznaky jako únava, bolesti hlavy až migrény. 

TYP PMS-D (depression) 

U typu PMS-D převažují opět psychické příznaky, hlavně špatná až depresivní nálada a častá plačtivost, přecitlivělost. Opět sem můžeme zařadit i problémy jako je únava, poruchy paměti a pozornosti, vyčerpanost, zvýšenou citlivost na zvuky a světlo, sníženou chuť na sex a další. 

TYP PMS-H (hydration)

Tělo ženy, u které se projevuje typ PMS-H, zadržuje nadměrné množství vody, což se následně projevuje hlavně otoky, nejvýrazněji na dolních končetinách. Dalším příznakem je samozřejmě vyšší hmotnost na váze a také větší citlivost prsou. 

Fotografie od uživatele cottonbro ze služby Pexels

Už jste slyšeli o PMDD? 

PMS pocítila ve svém životě opravdu skoro každá žena, ovšem v jiné míře – zatímco některé zvládají fungovat zcela běžně, jen se necítí komfortně, jiné jsou omezeny na denních aktivitách. 

Nejzávažnější formou PMS je PMDD (premenstrual dysphoric disorder) neboli premenstruační dysforická porucha. V tomto případě jsou symptomy velmi těžko zvladatelné a ženu úplně vyřadí z běžného fungování, lékařská pomoc je nezbytná. 

Během PMDD ženy zažívají i těžké psychické stavy, objevují se panické ataky, sebevražedné myšlenky a silná nespavost. Proto se často doporučuje konzultovat tento stav i s psychologem. 

TIP: Víte jak na pojištění PN, abyste v případě práceneschopnosti nepřišli o zdroje příjmů? 

Koho PMS nejčastěji trápí? 

Věděli jste, že podle nejrůznějších studií existují skupiny žen, které se s PMS a bolestivou menstruací potýkají častěji než jiné? Rizikovou skupinou pro vznik PMS jsou například: 

  • Z hlediska věku lze říci, že PMS nejvíce trápí ženy okolo 30. roku věku 
  • Ženy, které trpí obezitou 
  • Ženy, které užívají drogy 
  • Ženy, které byly těhotné 

I některé nemoci nebo zdravotní potíže mohou zhoršovat premenstruační syndrom. Patří mezi ně: 

  • Poruchy srážlivosti krve, nedostatek železa
  • Psychické poruchy jako deprese a úzkosti 
  • Migréna 
  • Problémy s močovým ústrojím 

a další 

Proč PMS vzniká? 

Během menstruačních bolestí si většina žena alespoň v duchu klade otázku, proč se toto všechno děje. Odpověď na tuto otázku stále není úplně jasná a v hledáčku odborníků je hned několik podezřelých spouštěčů těchto obtíží. 

První možnou příčinou PMS mohou být výkyvy hladin ženských pohlavních hormonů, estrogenu a progesteronu, po ovulaci. Než se hladina hormonů ustálí, jsou hormony v nerovnováze, a to může být příčinou premenstruačního syndromu. 

Na vině může být také serotonin, který může ovlivňovat duševní rozpoložení. Svou roli ale sehrává také genetika a příčiny jako stres, kouření nebo konzumace alkoholu. 

Někdy se jako příčina zhoršujících stavů při PMS uvádí nedostatky některých vitamínů a minerálů, nedostatek pohybu, obezita nebo drogové závislosti – s tím se pojí to, že pokud se budete snažit žít zdravým životním stylem, mohou být vaše bolesti mírnější. 

TIP: Víte jak začít běhat a vydržet? 

Jak zmírnit bolestivou menstruaci a PMS? 

Způsobů, jak můžete zmírňovat bolestivou menstruaci a PMS je více. Máte možnost vydat se cestou zdravého životního stylu, cestou bylin a babských rad, doplňků stravy a dalších. V případě, že jsou bolesti opakovaně nesnesitelné, doporučujeme navštívit lékaře a probrat možnosti léčby i s ním. 

Začněte úpravou životního stylu 

První krok, který může k mírnějšímu průběhu menstruace dopomoci je začít žít zdravěji ve všech směrech. Znamená to tedy zdravě jíst, víc se hýbat a zároveň si dopřát i dostatek odpočinku. 

Zdravě jíst 

Zdravě jíst je velmi důležité a to nejen z hlediska ženských problémů. Strava je to, co pohání naše tělo a to, díky čemu se můžete cítit zdraví a plni energie. Proto byste se měli snažit jíst vyváženou stravu a dodržovat následující zásady: 

  • Vyhýbejte se cukru a kofeinovým nápojům 
  • Vyřaďte ze svého jídelníčku alkohol 
  • Šetřete se solí 
  • Jezte hodně vlákniny 
  • Jídlo si rozdělte do více denních dávek 

TIP: Mohou vám uškodit bílkovinové diety? 

Z hlediska menstruace je velmi důležitý dostatek vitamínů a minerálů, hlavně vitamíny skupiny B a minerály jako hořčík, vápník a kyselina listová. Víte, v jakých potravinách je najdete? 

Fotografie od uživatele Daria Shevtsova ze služby Pexels
Potraviny bohaté na vitamín B 

Mezi potraviny bohaté na vitamín B patří luštěniny, vnitřnosti, drůbeží maso, listová zelenina, ořechy, mléčné výrobky a další. 

Potraviny bohaté na hořčík

Hořčík, magnesium, naleznete v potravinách jako jsou mandle, luštěniny, dýňová semínka, listová zelenina, avokádo a další. Při nedostatku hořčíku v těle se doporučuje pít také Magnesii a vyzkoušet můžete, stejně jako u ostatních vitamínů a minerálů, užívat je v podobě doplňků stravy. 

Potraviny bohaté na vápník 

Pij mléko, ať máš pevné kosti – možná že i vy jste v dětství slýchali tuto větu. Vápník se ale vyskytuje ve více potravinách. Dobrým zdrojem vápníků jsou například fazole, brokolika, různá semínka a ořechy a samozřejmě také mléčné výrobky. 

Víc se hýbat 

Napadlo by vás, že právě cvičení může pomoci od bolesti? I když se vám zrovna nechce a nemáte náladu, věřte, že i během PMS cvičit lze a dokonce vám to pomůže. Stačí najít pohyb, který vás baví a pravidelně se mu věnovat. Vaše tělo vám poděkuje a kdo ví? Třeba se vám odmění i nějakým zhubnutým kilogramem. 

Hýbat se můžete i během menstruace – doporučují se však spíše klidnější druhy cvičení, vyzkoušet můžete například hormonální jógu, cviky pro uvolnění bederní oblasti nebo cvičení na nafukovacím míči. 

TIP: Chcete vědět jak zhubnout hravě a efektivně? 

Dopřát si odpočinek 

Vaše tělo potřebuje po fyzické aktivitě také vhodně odpočívat – a tím není myšleno jen spát 8 hodin denně. Odpočinout si můžete i jinak – například meditací, návštěvou sauny nebo relaxem v houpací sítí na zahradě s knížkou v ruce. 

Cesta bylinek 

Dříve pro spousty lidí byly bylinky jedinou možností, jak si ulevit od různých zdravotních problémů a bolesti při menstruaci nebo před ní netvořily výjimku. Znáte ale byliny, které vám mohou od bolesti ulevit? Vyzkoušejte je než vyrazíte k lékaři a do lékárny. 

Ženská bylinka kontryhel 

Typicky ženskou bylinkou je kontryhel, který lze využít i na jiné ženské problémy, nejen ty menstruační – kontryhel pomáhá také při zánětech vaječníků nebo močových cest. Vyzkoušejte proto jako první pomoc při bolestech kontryhelový čaj. 

TIP: Víte, které problémy trápí ženy nejčastěji? 

Třezalka tečkovaná pomůže od křečí 

Třezalka tečkovaná, kouzelná žlutá kvítka, která pomohou uvolnit křeče a nejen to – třezalka má celkově uklidňující účinky a využít její síly tak může každý kdo má problémy se stresem nebo spánkem. 

Na hormonální rovnováhu maliníkový čaj 

Vyzkoušet můžete také čaj z listů maliníku, který pomáhá udržovat ženské hormony v rovnováze nebo je do ní vracet. Pomáhá nejen při PMS, ale také při menopauze. 

Photo by Tamara Schipchinskaya on Unsplash

Mezi další oblíbené bylinky při PMS patří: 

  • Řebříček, který pomáhá při bolestech hlavy a menstruačních křečích 
  • Jetel luční, který podobně jako maliník pomáhá vyrovnat hormonální hladinu 
  • Hluchavka, která zmírňuje silnou menstruaci a také příznaky s ní spojené jako jsou migrény a psychická zátěž 
  • Projevy PMS mírní také meduňka nebo drmek 

Cesta tepla 

Pomoci od bolesti může také během vašich dnů teplo. Pokud neznáte, doporučujeme vyzkoušet nahřívací polštářky nebo teplou sprchu. Skvěle ulevit od bolesti může i sauna. 

A jak to funguje? Křeče v lidském těle vznikají proto, že svalu chybí kyslík. Teplo ale pomáhá stimulovat průtok krve a přináší tak dostatek kyslíku i do bolavých oblastí. A tak sláva teplu! 

CBD 

Víte, co je CBD a jaké má účinky? CBD se získává z konopí a už Číňané a Indové využívali jeho účinků pro léčbu zdravotních potíží. Už starověké civilizace přišly na to, že CBD může pomoci při obtížích jako jsou: 

  • Bolesti hlavy a zubů 
  • Úzkost a hysterie 
  • Infekce kůže 
  • Uvolnění křečí 
  • Epilepsie 
  • Tuberkulóza 

a další 

TIP: CBD kapsle údajně mohou pomáhat zmírňovat svalové kontrakce a minimalizovat pociťovanou bolest a mohou působit i na psychickou pohodu .

Diagnostika a léčba 

Co se týče diagnostiky, neexistují žádné testy, které by vám potvrdili diagnózu PMS. Diagnóza se tedy stanovuje na základě osobní anamnézy, kdy gynekolog zjišťuje, jaké příznaky PMS se u vás objevují. 

Následně musí lékař vyloučit jiné problémy jako jsou například nádorová onemocnění nebo endometrióza, které by mohly potíže taktéž způsobovat. 

Aby byl PMS diagnostikován, musí být splněna tato kritéria: 

  • U ženy se objevují typické projevy PMS
  • Projevy se objevují asi 7-14 dní před menstruací a vymizí do 4 dní po začátku krvácení 
  • Příznaky PMS se opakují alespoň 3 měsíce po sobě 

Kdy s PMS navštívit lékaře? 

Existuje i mnoho případů, kdy si ženy doma s babskými radami a bylinkami bohužel nevystačí. A kdy se vydat k lékaři? Doporučujeme navštívit lékaře a svěřit mu své problémy, pokud vám bolesti ztěžují běžné fungování a nezvládáte kvůli nim například plnit své pracovní povinnosti. 

Léky a hormonální antikoncepce 

Lékař vám pravděpodobně předepíše léky, které uvolňují křeče a bolest. Často se také stává, že lékaři doporučují užívání hormonální antikoncepce, která pomáhá vyrovnávat hladiny hormonů, brání ovulaci a zabraňuje také silným menstruačním křečím. Zvážení užívání těchto léků je vždy jen na vás. 

Další poruchy menstruačního cyklu 

Není to jen PMS a PMDD, které se mohou u menstruujících dívek a žen objevit. Existuje celá řada poruch menstruačního cyklu a dalších ženských problémů. 

Některé se vyplatí znát, protože mají podobné projevy jako premenstruační syndrom a je třeba mezi nimi rozeznat. Mezi další časté poruchy menstruačního cyklu u žen patří například: 

  • Amenorea – chybějící menstruační krvácení, kdy žena nezačne menstruovat nebo menstruovat přestane, s výjimkou těhotenství, kdy je tento stav normální 
  • Hypomenorea – velmi slabé menstruační krvácení, které netrvá déle než 2 dny. Často se objevuje u žen před menopauzou nebo u žen užívajících hormonální antikoncepci
  • Polymenorea – časté menstruační krvácení, kdy je menstruační cyklus zkrácený na méně než 23 dní 
  • Menoragie – silné, dlouhotrvající menstruační krvácení, které trvá déle než 7 dní 
  • Dysmenorea – bolesti v podbřišku, které se objevují asi 2 dny před menstruací a během menstruace vymizí. Přidružuje se často i bolest v kříži a v zádech, průjmy, bolest hlavy a zvracení

PMS se může podobat i dalším obtížím jako je chronická únava nebo problémy se štítnou žlázou. 

Závěrem 

Dámy, nyní už byste si měly být schopny s příznaky PMS lépe poradit – existuje totiž více alternativ, jak si od bolesti pomoci. Zvolit můžete cestu bylin, léků, tepla nebo třeba CBD. Záleží jen na vás a vašich preferencích. 

Také ale pamatujte na to, že každá žena je jiná a co funguje vám, nemusí být účinné pro vaši kamarádku. Pokud vás obtíže trápí dlouhodobě a narušují vaše běžné fungování, obraťte se na vašeho lékaře. Existuje totiž i spousty dalších potíží, které může PMS připomínat. 

Alena Mrvíková, PoctiveSEO.cz

Zanechajte nám komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *