Vbočený palec – neboli Hallux valgus, častý zdravotný problém

 Vbočený palec – neboli Hallux valgus, častý zdravotný problém

Zdroj: https://elements.envato.com

V tomto článku se dozvíte, jak předcházet vbočenému palci a jak léčit halluxy.

Zdravě vyvinutý palec nohy prodlužuje chodidlo rovným směrem dopředu.  Podívejte se na své palce. Velice častým jevem u lidí nejrůznějšího věku, však bývá deformita palce, která je odborně označovaná jako
= vbočený palec. Jde o vychýlení nejmohutnějšího prstu na noze o více než 15 stupňů. Již samotné náběhy na haluxy jsou zjevné na první pohled.

Zdroj: https://elements.envato.com

Jak vzniká vbočený palec?

Příčin pro vbočený palec vzniká je několik. Častěji objevuje u žen a je způsobená především nevhodnou obuví (úzké boty, boty na podpatku). Vbočený palec vzniká tím, že nemáte vybudovaný správný návyk chůze a nosíte nevhodné obutí. Velkou roli zde hraje výběr obutí už od samotného dětství. Genetika zde hraje také velkou roli, pokud vaše babička a maminka mají halluxy, máte vysokou pravděpodobnost, že je budete mít taky je to většinou otázka času. Náběh na halluxy můžete mít již od dětství. Tím že nosíte nevhodné obutí, máte špatný styl chůze. Boty Vás „nepustí“ úzká špička, kde se prsty ani nehnou, deformuje nohu a vzniká, tím deformita palce. Nikoho z nás neučili, jak chodit a jaké si vybrat boty. Hodně lidí si neuvědomuje ten fakt, že výběr bot je naprosto zásadní.

Proč?

Protože celou svojí vahou stojí na chodidlech. Teď si to představte. Máte úzké boty a při chůzi, máte prsty „zatlačené“ k sobě, někdy máme i malé boty a prsty potřebují prostor v botě. Pokud tam prostor není, díky velké hmotnosti a tlaku, dochází k přetěžování přednoží a palec se začne stáčet – a náběh na halluxy je tam! Tělo se formuje podle toho, jak jej držíme nejčastěji. 8 hodin máte na nohách nevhodné obutí, například.

Chodíte, běháte, nosíte nákup, taháte své milované dětské závaží atd. Pokud máte větší hmotnost, než je zdrávo, máte nevhodné obutí, máte vybudované špatné návyky stylu chůze, jste v začarovaném kruhu. Obtíže s deformitou palce se netýkají pouze palce u nohy, jak by se mohlo na první dojem zdát. Protože celá vaše váha, když stojíte je na chodidle. Pokud máte „nefunkční chodidlo“ přetěžujete si jednotlivé části, například chodíte přes patu, nebo vaše váha je jen na malíkové hraně, prsty máte těšně u sebe a vůbec s nimi nehýbete.

Zdroj: https://elements.envato.com

Ježíš, tak mám vbočený palec no a co? 

Možná Vás napadá, proč s tím dělám takové „cavyky“ Pojďme si tedy odpovědět na otázku. Jde pouze o estetický problém, nebo může způsobit vážnější komplikace?

Vbočení palce mění způsob používání základního kloubu palce nohy. Kloub je zatěžován nerovnoměrně a dochází k jejímu poškození. Nejedná se tedy pouze o estetický problém, ale deformitu, která může vést ke zničení kloubu. Díky tomu si přetěžujete lýtka, máte špatný způsob držení těla, chodíte jako kačer, bolí vás bedra a zakládáte si na další obtíže. Tělo funguje jako celek!

A co s tím mám jako dělat? Jaké jsou možnosti léčby?

Možná se teď tváříte jako holčička na obrátku a říkáte, no jo, ale co s tím sakra udělat? Řekneme si, co s tím!
Zdroj: https://elements.envato.com

Narovinu Vám říkám, že jsou dvě možnosti. Buď operace, půjdete pod kudlu. Bolí to, pár dní si fakt nepochodíte, ale hlavně bolest časem ucítíte dál, protože se vrátíte do špatných bot, špatného stylu chůzi a bude to jako na začátku. Druhá možnost je neoperativní (konzervativní) léčba. V průběhu konzervativní léčby se používají techniky fyzioterapie, které jsou zaměřeny nejenom na oblast palce, ale celé dolní končetiny. Používají se manipulace kloubů, techniky měkkých tkání, cvičení za účelem změny používání svalů dolní končetiny, prstová jóga, cvičení na vbočené palce atd. Základem úspěchu je naučit se správně chodit, nosit vhodné obutí a cvičit. Takový trojboj, který Vás vytáhne z toho začarovaného kruhu. Ale je potřeba řešit obtíže zavčasu. To, jestli půjdete pod kudlu určuje to, jestli jste s tím ochotni něco udělat zavčasu. Pokud se člověk, přijde pozdě, nevyhne se bolestivé operaci, ale ani po ní se nezbaví bolesti.

Jakou obuv bychom měli nosit, abychom se deformitě vyhnuli?

Jak poznat že mám halluxy? Bolí to?

Nevhodné jsou zejména boty s úzkou špičkou nebo špičkou, která je umístěná uprostřed předního okraje boty a boty na vysokém podpatku. Úzké boty s nevhodně umístěnou špičkou nejsou v posledních letech typické jenom pro ženy, ale můžeme je vidět i u mužů. Vhodné boty jsou v přední části široké s kulatou špičkou a samozřejmě bez vysokého podpatku. Vaše prsty musí mít v přední části boty prostor. Jaké si vybrat boty a proč, na to jsem udělala kurz Balíček zdravá chůze, vysvětluji za tam jaké boty si vybrat, ukázky cvičení na halluxy a ploché nohy automasáž chodidel a vysvětlení techniky správné chůze. All in one.

To mám jako nosit ty barefoot boty?

Zdroj: https://elements.envato.com

V poslední době se diskutuje o používání bot naboso. Tento typ obutí je vhodný pro zdravou nedeformovanou nohu. Lépe řečeno bota nohu „prověří“ a pokud noha není schopna již výraznější zátěž zvládnout, dochází k progresi bolestí, které vycházejí z její deformity. U vbočeného palce, kdy pacient nevyužívá naplno vnitřní okraj nohy s palcem, dochází k přetížení jiné části nohy, která není uzpůsobena k této zátěži, a to vede k bolestem. Takže pokud máte náběh na halluxy, máte špatný styl chůze, kde právě nepoužíváte vnitřní okraj nohy s palcem, bareboota bota je k ničemu. Je to stejné jako by si vzal slepec brýle a doufal, že uvidí. Pokud se nenaučíte správně chodit, nebudete cvičit své přednoží, halluxů se pomocí barebootu nezbavíte.

Jak se dá deformaci předcházet? Je to pouze otázka vhodných bot nebo existují i další preventivní opatření?

Pokud máme pocit, že máme náběh na vbočený palec anebo již se vada projevuje, jsou zejména vhodná cvičení (manipulace) se základním kloubem palce. Manipulace by se měly provádět obden společně s cvičením přednoží za účelem posílení svalů nohy. Bez cvičení to prostě nepůjde. Více vysvětluji v balíčku zdravá chůze.

Tyto techniky vedou k lepší pozici palce v zátěži a k menšímu dráždění kloubních ploch. Nošení vhodných bot a redukce tělesné hmotnosti také vedou prokazatelně ke zlepšení obtíží a k zastavení rozvoje vady. Pacienti často používají korektory k udržení správné pozice palce nohy anebo náplasťovou fixaci. Tyto techniky, jak bylo řečeno, zmírňují obtíže, nicméně vadu a nevhodnou zátěž na kloubní plochy neodstraňují.

Je vhodné a možné předcházet vbočenému palci nějakými cviky?

Například po celém dni v nevhodných botách?

Opět musím zmínit cvičení (manipulace) se základním kloubem palce nohy, které vedou k uvolnění měkkých tkání přednoží. Pacient při manipulaci uchopí palec nohy rukou a plynule ho tlačí směrem dolů, pak pomalu nahoru, posléze odtahuje od druhého prstu nohy, a nakonec plynule rotuje palec podél osy dovnitř a ven. Vhodné jsou masáže nohou směrem od prstů ke kotníkům a koupele v teplé vodě. Prokrvení nohou a teplé techniky vedou ke zlepšení regenerace tkání nohy a tím zmírňují postižení tkání.

A také vám hodně pomůžou adjukční ponožky – třeba zde Více v balíčku zdravá chůze nebo Zbav se bolesti

Shrnutí a co teda s tím? Krok za krokem

1. Jak zjistím, že mám náběh na halluxy?
Zdroj: https://elements.envato.com

Podívejte se na svoje boty, pokud máte odtlačené boty v místě, kde je palec, máte odpověď. Podívejte se na svůj palec u nohy, pokud není rovný a začíná vybočovat, máte náběh, když si sáhnete mezi palec a ukazováček a bolí vás to tam při stlačení, máte náběh na hallux a doporučuji s tím okamžitě začít cvičit.

2. Vyhodit špatné obutí!

Úzké boty Vám deformují nohu, musíte si vybrat, jestli budete chtít chodit bez bolesti nebo vypadat dobře, neříkám, že si nemůžete vzít podpatky do konce života. Ne to vůbec, říkám, že potřeba nosit vhodné obutí na běžnou chůzi. Když si vezmete podpatky výjimečně, nic se nestane. Když v nich budete trávit několik hodin denně, nikdy se oho nezbavíte.

3. Vybrat si vhodné obutí

Boty se širokou špičkou, poddajné. Jaké si vybrat boty a jaké raději nechat doma vysvětluji v balíčku zdravá chůze

4. Začít cvičit přednoží, palec, masírovat, uvolňovat palec a přednoží

Návod v balíčku zdravá chůze. Cvičit palce a přednoží můžete v kanceláři, doma když koukáte na televizi, ráno, když si čistíte zuby, typy, jak zařadit cvičení do běžného dne, více v kurzu.

5. Začít řešit správnou techniku chůze

To je totiž hlavní příčina celého problému. Odstranit ty největší hříchy, věřte že se uleví nejen vašim nohám, ale celým zádům a tělu. Palec u nohy souvisí s vašim krkem a krční páteří.

Správnou techniku chůze vysvětluji v kurzu ZDARMA manuál pro tělo, stačí se zaregistrovat na našem webu fyzioprokazdeho.cz. Teď je to na vás! Nikdo jiný to za Vás neudělá, to jen tak mimochodem. Kdyby Vám nebylo něco jasné, klidně mi napište na info@fyzioprokazdeho.cz.

 

Vaše Pavla z Fyzio pro každého

 

 

Zanechajte nám komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.