Těhotenství a mléko – je nezbytné pít v těhotenství mléko?

 Těhotenství a mléko – je nezbytné pít v těhotenství mléko?

Photo by Eiliv-Sonas Aceron on Unsplash

V životě ženy je těhotenství nejcitlivějším obdobím, protože v tomto období je zodpovědná nejen za sebe, ale také za nový život. Během této doby je třeba věnovat maximální péči zdravé životosprávě.

Kromě toho, že budoucí maminky potřebují během těhotenství extra kalorie a bílkoviny, budou potřebovat i jiné výživné látky.

Bez ohledu na to, zda pijete kravské mléko, jíte mléčné nebo delaktozované mléčné produkty, je těhotenství důležitým obdobím pro konzumaci výživných jídel. Jak to je s pitím mléka v těhotenství?

Jaké jsou druhy mléka

  • Pasterizované mléko – druh mléka, které se podrobuje tepelnému ošetření, při kterém se ničí všechny možné plísně, kvasinky a bakterie a zvyšuje se schopnost předcházet nemocem.
  • Odstředěné mléko – nebo odtučněné mléko je oblíbené zejména mezi sportovci kvůli nízkému obsahu tuku.
  • Plnotučné mléko – je plné enzymů, které jsou nezbytné pro vykonávání několika tělesných funkcí potřebných během těhotenství.
  • Syrové mléko – opak pasterizovaného mléka. Pročišťuje se základním tepelným zpracováním a je čerstvě získáno z farmy.

Věděli jste, že…

…při cukrovce je dobré pít plnotučné či acidofilní mléko, kefír a dokonce i podmáslí?

Výhody konzumace mléka během těhotenství

Nejdůležitější, co žena v těhotenství potřebuje, jsou výživné látky. Zde jsou důležité výhody konzumace mléka během těhotenství:

  • Zdroj vápníku: Vaše tělo potřebuje vápník, aby pomohl vybudovat kosti, zuby, srdce, svaly a nervy vyvíjejícího se dítěte. Nedostatek vápníku může vést ke zvýšení rizika vzniku osteoporózy v pozdějším životě dítěte. Pro budoucí maminky, které nejsou alergické, je zdravé mléko skvělým zdrojem vápníku.

  • Bohaté na bílkoviny: Bílkoviny jsou životně důležitou živinou v kterékoli fázi života. Během těhotenství rostoucí plod vyžaduje značné množství bílkovin pro tvorbu nových buněk, zejména ve druhém a třetím trimestru těhotenství. Kromě mléka existují i ​​jiné zdroje bílkovin. Na druhé straně bílkovina v mléce obsahuje aminokyseliny, které vašemu tělu i dítěti zajistí optimální fungování.

  • Vitamín D: Spolu s vápníkem vaše tělo potřebuje také vitamín D. Vitamín D je nezbytný, protože pomáhá posílit imunitu. Příjem přiměřeného množství vitamínu D také přispívá ke zdravé porodní hmotnosti.

  • Zvyšuje vývoj mozku plodu: Mléko obsahuje značné množství jódu. Věděli jste, že pro vývoj IQ u dětí je jód klíčovou složkou? Mléko, které je bohaté na bílkoviny, aminokyseliny a mastné kyseliny, pomáhá také při vývoji nervové soustavy dítěte. Pokud matka nepije mléko, může samozřejmě jód doplnit i jinak, například konzumací mořských ryb nebo řas.

Které mléko je dobré pít během těhotenství?

Photo by Dilyara Garifullina on Unsplash

Nejlepší je pravděpodobně odtučněné mléko, neboť má menší množství tuku a zároveň obsahuje všechny základní živiny. Pokud je to možné, rozhodněte se pro pasterizované mléko. Syrové mléko nebo konzumace produktů vyráběných ze syrového mléka není během těhotenství bezpečná z důvodu zvýšeného rizika listeriózy (infekční onemocnění způsobené bakteriemi).

Pokud konzumujete syrové mléko čerstvě nadojené od vlastní krávy, je to jiný případ a mohlo by to být v pořádku, ale máte-li pochybnosti poraďte se se specializovaným odborníkem či doktorem.

Tip: Mějte na paměti, že složení mléka a mléčných výrobků se mezi značkami může lišit. Máte-li možnost vybírejte si produkty z kvalitní mlékárny.

Kolik mléka byste měla během těhotenství pít?

Pro těhotnou ženu se doporučuje pít maximálně tři šálky mléka denně. Tuto hranici byste překročit neměli. Toto množství stačí k zajištění všech potřeb vašich, ale i potřeb dítěte.

Je příliš mnoho mléka špatné během těhotenství?

Pokud pijete příliš mnoho mléka během těhotenství, může to způsobit nadýmání a poruchy trávení.

Jaké jsou účinky nekonzumování mléka během těhotenství?

Pokud žena z nějakého důvodu nepije mléko během těhotenství (například má alergii nebo její mléko způsobuje nevolnosti, případně kvůli těhotenské cukrovce), ale jinak konzumuje kvalitní potraviny, pestrou stravu vyváženou o všechny důležité živiny, vůbec není nutné pro zdravý vývoj dítěte mléko konzumovat.

Pokud však máte jako těhotná možnost pít kvalitní mléko, které vám chutná, směle do toho.

Na co byste měli dávat pozor

  • Vyhýbejte se mléčným výrobkům z nepasterizovaného mléka
  • Vyhněte se konzumaci mléka hned po jídle
  • Mléko pijte teplé
  • Mléko nehltejte rychle, raději si dopřejte malé doušky

Jak si během těhotenství zajistit dostatek vápníku, pokud jste alergická na laktózu?

Pokud trpíte nesnášenlivostí laktózy nebo nemáte rádi mléko či jiné mléčné výrobky, zvažte tyto tipy:

  • Vyberte si jiné potraviny bohaté na vápník, jako je mák, mandle, brokolice, edamame, cizrna, fazole, tofu, špenát a jiné. Pokud máte rádi rostlinná mléka (mandlová, ovesná, rýžová apod.) můžete si doma vyrábět vlastní makové mléko (mák obsahuje nejvíce vápníku).

  • Doplňujte vápník i jinou formou.

  • Vyzkoušejte výrobky bez laktózy nebo se sníženým obsahem laktózy včetně mléka, sýrů a jogurtů.

Tip: Pokud budete mít pestrou a vyváženou stravu, budete se cítit lépe a rovněž vaše dítě. Máte-li pochybnosti, obraťte se na výživovou poradkyni.

Mléko obsahuje spoustu výživných látek, které jsou potřebné pro zdravý vývoj dítěte. Ve zdravém množství je mléko pro vaše těhotenství prospěšné, ne však nezbytné. Přesto není dobré zapomínat na celkovou životosprávu během těhotenství.

 

Zanechajte nám komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.