Inspirace a tipy, jak používat mobilní telefon co nejbezpečněji a s ohledem na zdraví

 Inspirace a tipy, jak používat mobilní telefon co nejbezpečněji a s ohledem na zdraví

Photo by Jenny Ueberberg on Unsplash

Kdo dnes nemá chytrý telefon, jakoby ani nebyl. V České republice tomu není jinak – podle nejnovějších studií jej používá až 70 % Čechů a obliba vzrůstá nejen mezi mladými lidmi a dětmi, ale také mezi seniory. Zamýšleli jste se ale někdy nad tím, jak může mobil škodit zdraví a případně jak co nejvíce eliminovat jeho škodlivé vlivy? 

Využívání mobilu 

Mobil používají lidé každý den – některé chytré telefony dokonce mají funkci, která na konci každého dne uživatele upozorní, kolik hodin u telefonu strávil. Pokud takovou funkci má i váš chytrý telefon, jistě můžete potvrdit, že někdy se nad počtem hodin doslova vyděsíte. 

Mobil používáme totiž nejen při volání a psaní sms, jak tomu bylo dříve. Mobily v dnešní době nahradily klasické budíky, rádio, papírové diáře a mnoho dalších věcí každodenní potřeby. A vývoj jde stále kupředu.

Na mobilu můžete najít spousty užitečných informací, zjistit, kdy vám jede další vlak, jaké bude počasí nebo co se děje ve světě. Při čekání často lidé brouzdají na sociálních sítích, pořizují fotky, poslouchají písničky nebo využívají různé aplikace, například pro sportovní aktivity. V mobilu dnes mají lidé také často nahranou platební kartu a telefonem i platí. A tak se není čemu divit, že hodiny využívání mobilu rychle naskakují. 

Víte, jak platit svým mobilem s pomocí Google a Apple pay? 

Co a jak může v mobilu škodit lidskému zdraví? 

Na začátek je důležité pochopit co v mobilu a hlavně jak může škodit lidskému zdraví. Jen tak je totiž možné komplexně pochopit celou problematiku. 

Po celém světě už desítky let provádí odborníci z různých oborů vědecké studie, aby potvrdili negativní vliv užívání telefonů na zdraví. Už dříve byl zjištěn negativní vliv vysokofrekvenčního záření. V poslední době se také často hovoří o negativním vlivu modrého světla. Dnes se Světová zdravotnická organizace přiklání spíše k tomu, že mobil a elektromagnetické záření skutečně může škodit zdraví. 

Elektromagnetické záření 

Všechna elektronická zařízení, ať už se bavíme o mobilu, notebooku nebo třeba chytrých hodinkách, vyzařují elektromagnetické záření. Podle frekvence tohoto záření můžeme rozlišovat mezi rádiovými vlnami, infračerveným nebo například rentgenových zářením. Mobilní telefony využívají vysokofrekvenční záření. 

Co je to elektromagnet a elektromagnetické pole?

Elektromagnetické záření samozřejmě působí i na lidské tělo a nelze se mu vyhnout úplně. Z hlediska fyziky lze říci, že při interakci tohoto záření s tkání našeho těla vznikají volné radikály, které se mohou dostat do buněk lidského imunitního systému a narušit tam například metabolické pochody či struktury buněk. 

Co může ovlivňovat elektromagnetické záření z hlediska zdraví? 

Na základě výsledků vědeckých studií se lékaři dnes shodují, že působení elektromagnetického pole u člověka může ovlivnit:

  • kvalitu spánku 
  • bolesti hlavy
  • schopnost soustředění se 
  • přítomnost stresu
  • přítomnost deprese
  • poruchy nervového systému 
  • žaludeční nevolnosti 
  • vznik rakoviny 
  • vznik genetického poškození buněk 

Věděli jste, že…

kvalitní životní pojištění má krýt hlavně kritické nemoci, trvalé následky a smrt a až potom méně závažné diagnózy?

SAR – kolik záření pohlcuje lidské tělo? 

Pokud se chcete dozvědět více o tom, jak konkrétně je váš mobil na tom s elektromagnetickým zářením a vlivem na zdraví, zkontrolujte si hodnotu SAR. Tato hodnota udává míru absorbovaného záření organismem. V Evropě je maximální povolená hodnota záření SAR 2 W/kg na 10 g tkáně. 

Photo by Hassan OUAJBIR on Unsplash

Modré světlo 

Druhý strašák, který v posledních letech začal vyplouvat na povrch, je modré světlo. Modré světlo produkují obrazovky mobilů i dalších elektronických zařízení a i to přináší ohrožení lidského zdraví. 

Co může ovlivňovat modré světlo z hlediska zdraví? 

Modré světlo aktivuje mnohonásobně více sítnici oka než klasické bílé světlo a skrz to narušuje přirozený biorytmus člověka. 

Může se tak snadno stát, že pokud se před spaním díváte na televizi nebo brouzdáte na internetu, váš spánek není dostatečně kvalitní nebo nemůžete usnout. Dejte proto pozor na nespavost při nadměrném používání mobilu

Kromě potíží se spánkem se v důsledku nadměrného působení modrého světla mohou objevit také potíže jako: 

  • neschopnost soustředění se 
  • oslabení imunitního systému 
  • deprese 
  • zpomalený metabolismus 

a další 

Další škodlivé vlivy telefonu 

S užíváním telefonu se také pojí další škodlivé vlivy na zdraví. Škodlivé vlivy nemusí vždy přímo “vyzařovat” z telefonu. Dlouhé sezení s telefonem v ruce může způsobit například také problémy s krční páteří nebo záněty šlach na rukách. 

Časté používání mobilního telefonu a sociálních sítí se také odráží na naší duševní pohodě. Sociální sítě nejsou realita a snadno se může stát, že podlehnete dojmu, že váš život není ani zdaleka tak perfektní, jako životy ostatních. To je ale to zlo sociálních sítí. Ne, opravdu nemají všichni tak dokonalé životy, dokonalé postavy, dokonalé vztahy a dokonalá povolání, jak se může na první pohled zdát. 

Jak používat telefon bezpečně a zdraví škodit co nejméně? 

Pokud vám záleží na vašem zdraví, chcete se cítit dobře a fit, prvním krokem ke zdraví je samozřejmě zdravá výživa. Dále se jistě snažíte mít dostatek pohybové aktivity a zároveň i dopřát tělu i duši určitou dávku relaxace. 

Možná, že vás dodnes ani nenapadlo přemýšlet nad mobilem jako nad faktorem, který může ovlivnit vaše zdraví, ale je tomu skutečně tak. Jak tedy používat mobil bezpečně a tak, aby zdraví škodil co nejméně? 

1. Mobil používejte co nejméně 

Už jste slyšeli pojem nomofobie? Jedná se o pojem, který označuje strach z nemožnosti použít vlastní mobil. Ať už proto, že ho ztratíte, vybije se jeho baterie nebo nebudete mít signál. Částečně souvisí také se závislostí používání telefonu. I proto byste měli používat mobil co nejméně – dá se na něm vybudovat závislost! 

S častým využíváním nejen mobilního telefonu vzniká i pojem technostres. Právě používání techniky způsobuje u lidí řadu stresu. Jedním z nich může být i výše zmíněná nomofobie, nebo tlak sociálních sítí.

Zároveň používáním mobilu co nejméně preventivně také předcházíte vzniku zánětu šlach na rukách. Určitě není od věci si dát čas od času digitální detox, a to nejen od mobilního telefonu a sociálních sítí. 

2. Před spaním do ruky mobil nepatří 

Z hlediska působení modrého světla je dobré odložit mobilní telefon alespoň 2 až 3 hodiny před spaním a místo hledění do mobilu nebo na televizi se věnovat jiným aktivitám, například:  

  • číst si knížku 
  • povídat si s partnerem 
  • věnovat se rodině 
  • malovat si 
  • dopřát si koupel 
  • věnovat se jiným koníčkům 

Záleží na tom, co vás baví. 

3. Nepoužívejte mobil ráno a večer při špatném osvětlení 

Nejenže používání mobilního telefonu před spaním narušuje biorytmus, ale také škodí očím. Dopřejte jim proto po ránu pár desítek minut pro rozkoukání se, než vezmete mobil do ruky. Jak už bylo řečeno, ani večer by mobil neměl být vaším věrným společníkem. 

Pokud přeci jen potřebujete mobil používat i ve chvíli, kdy by bylo potřeba oči šetřit, doporučujeme pořídit si telefon s šetrnými zobrazovacími vlastnostmi a kvalitním displejem. Pomoci vám může také index CPI, index věrnosti barev. 

4. Nenoste mobil v kapse!

Photo by Manuel Iallonardi on Unsplash

Mobil do kapsy rozhodně nepatří. A zvlášť ne do té u kalhot. Některé zahraniční studie totiž ukazují, že v důsledku nošení mobilu v přední kapse kalhot dochází u mužů vlivem elektromagnetického záření k ohřívání spermií a jejich postupnému úbytku, což může vést k neplodnosti u mužů. 

Na druhou stranu objevují se i tací, kteří výsledky těchto studií zpochybňují a tvrdí, že za mužskou neplodností jistě stojí více faktorů. Na vině může být například věk, hmotnost, užívání alkoholu, kouření, celkový životní styl, znečištěné životní prostředí nebo genetické faktory. 

TIP: Muži, pozor na pánské slipy a na nošení těsného spodního prádla.

Na trhu se také můžete setkat s oblečením, které má speciální kapsu určenou k nošení telefonu ušitou ze speciální látky, která má záření pohlcovat. Setkat se můžete také se speciálními ochrannými oděvy pro těhotné a další. To, do jaké míry jsou takové kusy oblečení účinné, je doposud spíše otázkou. 

Víte, jaké jsou zdravotně nezávadné materiály oblečení?

Mobil patří do pouzdra 

Na druhou stranu elektromagnetické záření je opravdu absorbováno lidským organismem. Nejvíce v oblasti hlavy. Proto se obecně nedoporučuje nosit mobil v blízkosti těla, a to nejen v kapse u kalhot. 

Lépe uděláte, když zvolíte pouzdro a mobil budete nosit v tašce. Zároveň tak také nebudete riskovat, že vám mobil z kapsy vypadne a rozbije se, nebo že vám ho v autobuse někdo z kapsy odcizí. 

TIP: Vyzkoušejte tašky a pouzdra na mobil.

5. Telefonujte rychle 

Snažte se dobu telefonování během dne zkrátit na minimum. Čím kratší dobu budete mít telefon u ucha a hlavy, tím lépe pro vaše zdraví. 

Problémy s telefonováním může také vyřešit pořízení handsfree sady, která snižuje pohlcování elektromagnetického záření hlavou a uchem až o 90 %. Takovou handsfree sadu by měli ocenit zvlášť lidé, kteří se ve své práci volání bohužel nevyhnou. 

6. Mobil nepatří do vaší bezprostřední blízkosti 

Photo by Ketut Subiyanto from Pexels

Mějte na paměti, že mobil do vaší bezprostřední blízkosti jednoduše nepatří – není potřeba usínat s mobilem pod polštářem nebo hned vedle postele a stejně tak ho není potřeba mít položený ve vaší těsné blízkosti během dne. Ideální je mít mobil položený alespoň ve vzdálenosti 1 metru. 

7. Jak je to s používáním ochranných destiček pro rušení elektromagnetického záření? 

Na trhu naleznete také oblíbené destičky a nálepky na mobil pro rušení elektromagnetického záření, vědecké studie však nepotvrdily účinnost a vliv takových nálepek a destiček. 

Pravděpodobně by takové nálepky či destičky, nejčastěji vyrobené ze šungitu, musely pokrývat celý povrch telefonu pro to, aby byly funkční. 

8. Držte mobil správně a pozor na krční páteř 

Neustálým sledováním mobilního telefonu si lidé také velmi často ničí krční páteř. Přitom stačí naučit se mobil správně držet – ruka by měla telefon držet ve výšce očí, aby páteř nebyla příliš namáhaná. 

Preventivně také můžete provádět cviky pro uvolňování krční páteře. Patří mezi ně cviky jako úklony hlavou dopředu a dozadu nebo do stran, kroužky hlavou a další. 

Zároveň by měl být telefon umístěn v dostatečné vzdálenosti, aby nedocházelo k poškozování zraku. 

Alena Mrvíková, SEO služby a copywriting

Zanechajte nám komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.