Milujete překvapení? S respibeauty® se máte na co těšit!
Není v naší zemi mnoho firem, které jsou lídry ve svém oboru nejenom na českém nebo středoevropském trhu. A mezi nimi je jako šafránu těch, které spoluzaložily ženy a nadále se podílejí na jejich vedení. Nemá smysl ronit kajmaní slzy nad tím, že v oceánu byznysu je mezi žraloky a jinými dravci zatím poměrně málo žen. Naopak, je důležité je s respektem vyzdvihovat a chválit za to, že se navzdory všem překážkám dokázaly prosadit v prostředí, kde dominují muži. Tyto ženy nám mají mnoho co říci. Jednou z nich je Jana Zimová, spoluzakladatelka a výkonná ředitelka brněnské firmy Respilon. V hektickém předvánočním období, které je z důvodu, který zmíníme níže, v Respilonu ještě překotně hektičtější než obvykle, si tahle akční a vytížená žena našla čas na rozhovor. Budeme hovořit nejenom o roli ženy v oboru tak „neženském“, jako jsou nanovlákna, ale i o tom, že právě tyhle „nanospecialitky“ si našly cestu i do téměř výsostně ženské oblasti – kosmetiky.
Jano, na úvod se doslova nabízí téměř vtíravá otázka: čím vám učarovala nanovlákna, která jste nazvala téměř kouzelným materiálem? Co vás nasměrovalo a ukotvilo v tak specifické oblasti?
Vlastně můj manžel Roman a jeho podnikatelská vize – uchvátily ho totiž skoro nekonečné aplikační možnosti tohoto opravdu kouzelného materiálu. Já jsem dříve podnikala v jiné oblasti, ale manželova vášeň pro nanovlákna se ukázala jako nakažlivá a nakonec jsem do rodinného byznysu vstoupila v roli výkonné ředitelky. Na nanovláknech mě fascinuje hlavně to, že díky svým vlastnostem nabízejí spoustu zatím neprobádaných možností, které můžeme v Respilonu poznávat. A umožnit s jejich pomocí žít lidem kvalitnější a zdravější život. To mi připadá smysluplné a baví mě to. Výroba nanovlákna je navíc ryze českým vynálezem, který naše firma s radostí propaguje ve světě. Zatímco většina tuzemských podnikatelů nakupuje zboží v zahraničí a vozí jej domů, náš příběh je opačný – v roce 2013 jsme začali prodávat první nanovlákennou ústenku světa ReSpimask v jihovýchodní Asii, kde lidé trpí znečištěným ovzduším. Teprve o dva roky později, kdy už jsme za sebou měli první zkušenosti, jsme se s obchodními aktivitami vrátili také do Česka.
Náš rozhovor teď čtou i naše akční čtenářky, které vědí, že stíhat v plném nasazení profesní život a skloubit, nebo spíš sklížit ho s tím osobním je v podstatě nikdy nekončící a poměrně divoká jízda. Někdo se práci a rodinu usiluje striktně oddělovat, jiné dámy to mají spíš více navolno, další intenzivně zapojily i své chlapy…jak to dokážete vy, Jano?
Snažím se práci a rodinu dlouhodobě skloubit, protože je u nás obojí propojeno – s manželem společně pracujeme, žijeme a máme syna. Ve všech těchto rolích se potkáváme, a zatímco někdy je to ku prospěchu věci, jindy spíš naopak. Co se mi na tom líbí? Třeba jak vtahujeme našeho dvanáctiletého syna do světa nanovláken. Vyznáváme princip výchovy, kdy ho bereme jako rovnocenného parťáka, takže s ním při „rodinné radě“ vše řešíme otevřeně. A platí to i o firemních záležitostech – možná to bude právě on, kdo Respilon jednou převezme. Zapojuje se rád a někdy nás až šokuje, s jakým nadhledem se jeho čistá dětská duše dokáže na různé situace dívat. Třeba mu ukážeme krabičku pro nový produkt a ptáme se, co si o ní myslí. Často přitom přijde s velmi trefným postřehem, který už by dospělí „semletí“ dnešním světem nevymysleli. A v čem je takřka absolutní spojení práce a osobního života na škodu? Nemáme s manželem to, čemu říkám „čistý prostor“. Většina lidí večer nechává profesní starosti v kanceláři, nás stojí velké úsilí se pracovním záležitostem doma nevěnovat. Ale daří se nám to pořád lépe, jinak bychom nemohli fungovat. Souvisí to s rozhodnutím, které jsme nedávno udělali: předat naše exekutivní role v Respilonu jiným a ustoupit do majitelských pozic. V rámci operativy jsme si nechali jen věci, které nás skutečně baví, snažíme se každodenní výkon trochu utlumit a práci více spojit se zážitkem a potěšením.
I naše čtenářky zajímající se o zdraví a prevenci dychtivě čekají na další otázku, tady je: Co pro vás osobně znamená prevence? V našem posledním rozhovoru jste zmínila, že prevence souvisí především s respektem…
Je to tak – respekt k sobě i druhým je pro mě klíčem, který metaforicky otevírá všechny dveře a stojí na začátku všech vztahů. Od zmíněného rozhovoru uběhlo několik měsíců, během kterých se mi v osobní rovině podařil posun ohledně vnímání sebe sama a svých potřeb. Tato změna se opět týká zdraví a tlaku na výkon. V Respilonu chápeme zdraví komplexně, tedy jako fyzické i psychické. Zprvu jsme řešili spíš tu tělesnou část, konkrétně ochranu dýchacích cest a čisté ovzduší v interiéru, za covidu jsme k tomu přidali i péči o psychickou pohodu. Viděli jsme totiž, kolik lidí za pandemie bylo sice fyzicky fit, ale jejich duše bez sociálních kontaktů a kultury strádaly. I díky téhle zkušenosti jsem došla k poznání, že vysoké pracovní nasazení a orientace na výkon jsou pro mě sice příjemné, ale nedají se dlouhodobě zvládnout. Pochopila jsem, že musím dovolit sama sobě zvolnit a dělat věci jinak, abych nezanedbávala odpočinek. Je to vlastně hrozně jednoduché: když nebudu kvůli stresu a únavě fungovat, nemohu ze sebe dávat to nejlepší rodině ani firmě. Tyto hodnoty se ve mně od minulého rozhovoru silně ukotvily a nyní na nich pracuju. Chci žít, pracovat a cítit se u toho dobře.
A právě s prevencí souvisí jeden z vašich klíčových produktů, kterými vaše firma získala věhlas během pandemie – vaše unikátní nanovlákenné respirátory. Všichni, kdo zažili koronapandemii – tedy snad každý kromě astronautů na ISS – jistě zjistili, že není respirátor jako respirátor. V čem jsou vaše nanovlákenné respirátory jiné oproti těm běžným, kterými byl zaplaven globální trh a můžeme je považovat za laciný produkt jednorázové spotřeby s ne příliš valnou trvanlivostí a kvalitou?
Tomuto tématu upřímně nechci věnovat moc prostoru, protože celá společnost už je z něj kvůli covidu unavená. Musím ale zdůraznit, že všechno zlé je k něčemu dobré. Když se touto optikou podívám na covidovou pandemii, jsem ráda, že si někteří lidé z tohoto období odnesli návyk, který se také váže k respektu vůči sobě i okolí. Pokud se necítí dobře, zůstanou raději doma, nebo nosí na obličeji ochranu. Berou větší ohledy na své okolí. A v souvislosti s covidem je tu i další aspekt. V Respilonu hodně pracujeme s nemocnými lidmi, kteří už před pandemií museli kvůli oslabené imunitě nosit respirátory, což je v očích ostatních stigmatizovalo. Trpěli tím a necítili se dobře. Snažili jsme se na tuto potřebu reagovat, nanovlákennou ústenku jsme skryli do látkového tubusu a vytvořili tehdy nový výrobek v podobě nákrčníku R-shield, který takovým pacientům pomáhal „splynout s davem“. Když jde někdo po ulici s respirátorem dnes, vzhledem k covidovým zkušenostem už nevzbuzuje v okolí negativní emoce, obavy nebo posměch. Ostatní totiž vědí, že se buď sám potřebuje chránit, nebo chce chránit je. A v čem jsou tedy naše respirátory jiné? Jsou světovým unikátem, díky oxidu mědi ve vnitřní i vnější vrstvě filtru činí respirátor samosterilizačním, takže se dá bez rizika nosit opakovaně.
Je samozřejmě nutno podotknout, že portfolio produktů vaší rodinné firmy je podstatně širší. Čím jste v Respilonu v roce 2013 začínali a co všechno vyvíjíte a vyrábíte dnes?
Nanovlákenná nitka je protkána celou existencí Respilonu a i v budoucnu hodláme vyvíjet, vyrábět a prodávat výhradně nanovlákenné produkty. Začali jsme s ochranou dýchacích cest formou ústenek a respirátorů, které uživatelům přinesly dosud nevídané benefity: vysokou účinnost při výjimečné prodyšnosti. Od masek jsme se přes problematiku čistého vzduchu – v podobě filtrů do oken a klimatizací – v letošním roce dostali až do oblasti kosmetického průmyslu. Vědci z Respilonu totiž vytvořili novou technologii enkapsulujícího nanovlákna zvanou Nuenex, která právě prochází patentovým řízením. Zjednodušeně řečeno, využívá mimořádné vstřebatelnosti nanovláken k řízenému doručování aktivních látek do těla ve správném čase a stoprocentním množství. Prvním produktem postaveným na Nuenexu je suché sérum ve tvaru kosmetické masky, které jsme pojmenovali respibeauty®. Nechci zacházet do technických detailů, zmíním alespoň to, že účinnými látkami jsou hydratující kolagen, pullulan neboli štít proti škodlivinám a výtažek ze stévie s efektem přírodního botoxu. Klinické studie potvrdily, že už po 7 dnech užívání dokáže respibeauty® přírodní cestou zredukovat vrásky až o 20 %. Pracujeme ovšem i na dalších zajímavých věcech. V roce 2021 jsme například získali grant na pěstování srsti a brzo budeme schopni díky nanovláknům vypěstovat pravý kožich v jakýchkoliv rozměrech, aniž by zemřelo jediné zvíře. Asi tušíte, že s touto novinkou zamíříme do módního průmyslu.
Naše čtenářky už jistě vědí, že vaše rodinná firma není jenom čistá chemie, fyzika, věda, technologie a byznys spojené s nanovlákny. Máte ve firemním vínku i dnes tak vzácný charitativní rozměr, kupříkladu dle jednoho z vašich geniálních hesel: „Víme, že my je víc, než já…“ Jano, kde všude pomáháte a proč vlastně? Jaká je vaše bytostní motivace podávat pomocné ruce tam, kde jsou potřeba?
Proč to vlastně dělám? Asi je to zkrátka mou součástí. Potřebu pomáhat vnímám jako vrozenou vlastnost, která se nedá naučit. Chcete ostatní lidi poslouchat a opravdově se o ně zajímáte s cílem nezištně zlepšit jejich situaci. Popravdě jsem si dlouho vlastně ani neuvědomovala, že tohle v sobě mám. A teprve časem mi došlo, že to opět souvisí s respektem. Ráda se dělím a dává mi to smysl, protože k mým hlavním životním hodnotám patří týmovost a synergie. Tyto principy posouvají nejen nás jako jedince, ale i celou společnost.
A komu tedy pomáháme? Charitativní činnost byla od počátku spojená s produkty Respilonu a hodně se točila kolem institucí a lidí řešících ochranu dýchacích cest. Od roku 2020 jsme pomocné a edukační aktivity rozšířili i do oblastí, které s fyzickým zdravím nemusejí mít nic společného – týkají se prostě všech lidí, kteří se ocitli ve znevýhodněné situaci. „My“ je více, než „já“. Společnost se příliš orientuje na výkon a lidé pak myslí především sami na sebe. A mají dojem, že se jich nic dalšího netýká. To se citlivě snažím měnit a jde o nedílnou součást CSR aktivit Respilonu.
Z těchto východisek se zrodila i myšlenka nového neziskového subjektu, Nadace Jany Zimové. Díky tomu, že jsem polevila v roli výkonné ředitelky, půjde o můj osobní plán na rok 2023. Takto koncipovaná nadace mi především umožní dále rozšířit spektrum pomoci. Za svůj život jsem se setkala s mnoha skvělými a inspirativními lidmi, které mohu nazývat přáteli, a vím, že jsou podobně naladěni. Jejich prostřednictvím získá nadace širší záběr a větší dopad.
Nezapomněli jsme na to, co jsme předsadili v titulku i perexu: Prosinec 2022 je měsíc, kdy byl pokřtěn a dobrými sudičkami vypraven na pouť za zákaznicemi váš nový a v mnohém unikátní produkt respibeauty®. Na co se můžou naše čtenářky a všechny další ženy těšit?
Na jediný skin-care produkt na trhu, který ze 100 % sestává z čistě přírodních látek bez chemických konzervantů a aditiv. Zatímco běžné kosmetické masky a krémy působí jen na povrchu pokožky, díky nanovlákennému suchému séru se prospěšné látky dostanu do takové hloubky, kam jinak pronikne pouze jehla. Oproti zmíněným výrobkům přináší respibeauty® také mnohem rychlejší a pohodlnější aplikaci. V balení najdete tři přilnavé polštářky ergonomického tvaru, které pokryjí i ty neproblematičtější partie tváří a čela. Před jejich přiložením si stačí pleť zlehka navlhčit, čímž se nanovlákno aktivuje a všechny látky uzavřené v kapsulích se obratem vstřebají. Od otevření obalu až po vstřebání do pleti uplyne maximálně minuta, po níž si ihned můžete nanést make-up nebo vyrazit ven za prací či zábavou.
Respilon zanedlouho oslaví 10. narozeniny a respibeauty® jsme si k nim dali jako malý dárek. Rádi se o něj v předvánočním čase podělíme s českými zákazníky, kteří si mohou respibeauty® jako první na světě až do 23. prosince pořídit na našich stáncích v brněnské Olympii a v pražském Westfieldu Chodov, stejně jako na našem e-shopu nebo na webu www.respibeauty.cz. Novinku prodáváme v balení po 10 kusech jako ucelený program vyhlazování vrásek. První reakce jsou velmi pozitivní a mám radost, že se o respibeauty® lidé začali okamžitě zajímat.
Vyvinuli jste a právě nasazujete na trh unikátní skin-care produkt, vymykající se – vysoce pozitivně – kosmetickým standardům a nadsazující laťku pořádně nahoru. Jaký je to pocit mít jedinečný musthave produkt, vzbuzující již krátce po jeho zrodu i zájem lídrů kosmetického průmyslu?
Upřímně? To se teprve ukáže. Mít skvělý produkt je totiž jen jednou částí celého příběhu. V dnešní době úspěch nezávisí pouze na kvalitě výrobku, ale i na tom, jak dobře dokážete oslovit trh. U odborné veřejnosti měla naše novinka obrovský ohlas, to však nutně neznamená, že se bude i dobře prodávat. Produkt, který nemá konkurenci, se totiž obtížně popisuje a srovnává s existujícími výrobky. Víme, že část práce jsme už odvedli, ale další nás ještě čeká. S jistou dávkou nadsázky bych to přirovnala ke zplození dítěte. Početí je jen první fáze zázraku, následuje těhotenství, při němž se toho může hodně stát, stejně jako při porodu. Pak dítě roste a žije si svůj život. No a my jsme respibeauty® právě porodili. 🙂
Na závěr tradiční Míšina klíčová otázka: Co vám v poslední době udělalo radost?
Tuhle odpověď bych rozdělila do dvou rovin. V soukromém životě jde o už zmíněné rozhodnutí více se věnovat sama sobě. A možná si dopřát ten luxus si uvědomit, že není nutné být za všech okolností dokonalá. V profesní oblasti mě těší nové možnosti komunikace s klienty, které nám přináší právě aktuální prodej respibeauty® v nákupních centrech. Tento pro nás nový způsob prodeje nám umožňuje skvěle pracovat se zpětnou vazbou. A zatímco ochranné pomůcky dýchacích cest vyvolávají v lidech i kvůli pandemii spíše negativní pocity, v kosmetice se dostáváme k tématům radosti a krásy. Je to hravé, bezprostřední a opravdu mi to dělá radost.
Za rozhovor srdečně poděkoval Ján Schneider
foto: archiv Jany Zimové